Родители и учители смятат, че дистанционното обучение е неподходящо за най-малките

Oбучение от дистанция за учениците от първи до четвърти клас не би позволило придобиване на определени умения извън класната стая, а продължителното време, прекарано пред екраните на електронни устройства, е
неподходящо за най-малките ученици. Това са обсъдили на среща с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев родители и учители във връзка с началото на новата учебна година, съобщи пресцентърът на министерството.

 

Вълчев е представил и допълнителни изменения в нормативната уредба за самостоятелната, индивидуална и комбинирана форма на обучение, които министерството предлага, за да се разширят възможностите и мерките за реакция в настоящата обстановка.

 

Първият учебен ден

 

Обмисля се в първия учебен ден всички ученици да се събрат в училище, но тържеството на двора да е само за някои – 1, 5 и 8 клас. За останалите откриването ще е по класните стаи. Това обяви министър Вълчев в интервю за Би Ти Ви по-рано днес.

 

Учебната година ще започне присъствено за всички ученици, а разрешението за обучение извън клас на отделни деца ще е срещу медицински документи, повтори Вълчев. „Обучението от вкъщи няма да бъде въз основа на личен страх – това беше най-дискусионният проблем, защото все пак в образованието има принцип на задължителност“, обясни той.

Няма да има задължителен термоскрининг на входа на училищата, защото децата в едно голямо училище с часове няма да могат да влязат, обясни Вълчев. Това каза и главният държавният здравен инспектор Ангел Кунчев преди дни. „Ще има така наречения медицински филтър – по-скоро преглед на симптоми. Той може да бъде на входа, може през първия час учителят да попита децата има ли някой със симптоми. Съответно ще има правила за реакция при наличието на симптоми – отделяне на детето, уведомяване на родителите, евентуално Регионалната здравна инспекция“, посочи Вълчев.

 

Предизвикателствата пред новата учебна година

 

Образователният министър посочи, че едно от най-големите предизвикателства пред новата учебна година в условията на коронавирус е липсата на достатъчно резервни учители. „Имаме списък от резервни учители. Помолили сме и висшите училища, които осъществяват педагогическо образование, също да ни допълнят този списък. В момента имаме голям списък от заместващи учители. На всеки един учител му се случва да отсъства, да се разболее. Тази година още повече. Вероятно няма да бъде достатъчен този списък, който имаме от предходни години. Трябва да го допълним. Най-добре това да са правоспособни учители, но също така ще включим и студенти“, обяви той.

 

Маски ще трябва да се носят във всички закрити помещения (коридори, столова, тоалетни) в училище, с изключение на класните стаи и физкултурните салони, подчерта Вълчев. В класните стаи те ще са по желание.

 

Началните учители, които работят само с един клас, също няма да носят маска, докато преподават. За тези, които влизат в различни класове, ще бъдат осигурени шлемове.

 

„Едва ли учителите могат да следят всяко едно дете дали носи маска във всеки един момент. Училищата ще трябва да създадат възпитателни нагласи, затова и всеки ден ще започва с кратка беседа с напомняния на правилата, с това, да се опитаме да създадем отговорност у децата. Родителите също трябва да го правят“, обясни министърът.

 

Няма възможност да се осигури дистанция от метър и половина между чиновете в класната стая, каза Вълчев, „затова избрахме модела на дистанция между паралелките“.

 

Училищата могат да изберат как да организират занятията така, че децата да не ходят по едно и също време до тоалетна и по коридорите, като часовете могат да започнат по различно време, единият клас да започне с един час и след това два слети, а другият клас – с два слети и след това един – възможностите са много, посочи Вълчев.

 

В случай на заразен ученик

 

Засега не се предвижда масово тестване в случай на заразен ученик, освен евентуално само тестване на учителите. „Учениците може също да се тестват, министърът на здравеопазването каза, че предстои да се вземе решение за това, но анонсира желанието тестовете да бъдат безплатни за учениците и учителите“, каза Вълчев.

 

„Отсъстващите ученици ще учат по-скоро пасивно, няма да е за сметка на учениците в реалната класна стая, защото учителят не може да бъде на две места едновременно. Имаме възможност за други форми на обучение – индивидуалната и самостоятелна форма на обучение не са пълноценна алтернатива, но допълнени с възможност за обучение в електронна среда плюс допълнителни консултации ще я компенсира“, смята Вълчев.